Gå videre til innhold
-Her kan jeg lade turbussen om natta og kjøre godt over 400 km på dagen, sier en fornøyd buss-sjåfør, Egil Nerhovde i OsloBuss.
-Her kan jeg lade turbussen om natta og kjøre godt over 400 km på dagen, sier en fornøyd buss-sjåfør, Egil Nerhovde i OsloBuss.

Pressemelding -

Avansert ladepark i Oslo for turbusser

Oslobuss AS og Wennstrom Solutions & Service AS har bygget en avansert ladepark i Oslo for turbusser. Parken skal lade på sikt opptil 30 busser samtidig og har en egen kraftig batteripakke og solceller som sparer selskapet for store energikostnader. Anlegget skal suppleres med en vindturbin i løpet av høsten 2022.

-Her kan jeg lade turbussen om natta og kjøre godt over 400 km på dagen, sier en fornøyd buss-sjåfør, Egil Nerhovde.

Ladeparken ligger på Oslobuss sin parkeringstomt på Haugenstua i Oslo. Parken har pr. i dag 12 ladere som hver gir 80 kW ladehastighet til selskapets turbusser.

Et eget styringssystem lader opp en batteripakke gjennom døgnet og gir hurtiglading til bussene når de parkeres. Styringssystemet reduserer effektbelastningen på nettet og gir samtidig en forutsigbarhet på forbruk av strøm og dermed lave drivstoffutgifter.

– Vi har et mål om at tre fjerdedeler av alle nye langdistansebusser skal være nullutslippskjøretøyer i 2030. De senere årene har vi sett en god utvikling for utslippsfrie bybusser. Prosjektet til OsloBuss og Wennstrøm er spennende, innovativt og demonstrerer at turbusser også kan drives utslippsfritt. Prosjektet reduserer også belastningen i strømnettet. Det er bra både for økonomien i prosjektet, og for kraftbehovet for resten av samfunnet, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap).

-Dette er vår månelanding

OsloBuss er et turbuss-selskap som årlig kjører rundt 1 200 000 passasjerer. Selskapet har i dag 10 el-busser, men har klare planer for å utvide bussparken.

-Dette er vår månelanding! OsloBuss har et mål om å ha en utslippsfri busspark i løpet 2023 og dette styringssystemet er et viktig skritt på vegen. Vi opplever at flere og flere reisende etterspør fossilfri transport og da er det en fornøyelse å kunne tilby dem nettopp det, sier Svein Busch Iversen, styreleder i OsloBuss, og fortsetter:

- De elektriske bussene fra Yutong, som er verdens største bussfabrikk, har innfridd de forventningene vi hadde. Dette er såkalt klasse III-busser som har teoretiske muligheter for å klare over 500 kilometer uten lading. Derfor planlegger vi nå å testkjøre strekningene; Oslo-Trondheim & Oslo-Bergen uten lading underveis.

Busch Iversen roser teknologiselskapet Wennstrom, som har utviklet løsningen:

-Wennstrom har gjort en formidabel innsats, både i planlegging, gjennomføring og ikke minst daglig drift og vedlikehold.

En helt ny type ladestasjon

Wennstrom har spesialisert seg på å levere produkter og tjenester inn mot energiløsninger for opplading av busser, biler og lastebiler:

-Vi har bygget en helt ny type ladepark med en innovativ fordeling av effektuttak gjennom en større batteribank og strømproduksjon fra solceller på tak og fasade. Dette kombinerer vi med et avansert styringssystem for effektuttak og lademønster, sier prosjektleder Helge Falkendal i Wennstrom, og fortsetter: - det er flere faktorer vi styrer etter, dette kan seg være tider på døgnet, kjøremønster og samtidighetsfaktoren på antall busser som lader samtidig.

Prosjektleder Helge Falkendal i Wennstrom ved siden av batteribankene i anlegget: -Vi har bygget en helt ny type ladepark, sier han.

-Man styrer da fordelingen av energi slik at effekttopper unngås, og effekttariffer holdes lavt. Vi har ikke utvidet inntakssikringen, og ser hvor lenge vi kan unngå å gjøre den investeringen gjennom systemets smarte styring, forklarer Falkendal.

Fremtidig behov for ladekapasitet

Transportsektoren inklusive bussflåten i Norge skal omstilles. Alle nyregistrerte bybusser skal være utslippsfrie innen 2025, mens 3 av 4 nye langdistansebusser skal være utslippsfrie innen 2030. Dette vil kreve et stort fremtidig behov for ladekapasitet.

-Enova skal støtte de som går foran og det styringssystemet som vi ser her vil gi kapasitet i nettet til lading uten store tilleggsinvesteringer. Enova skal støtte opp om systemer som gir fleksibilitet, reduserer behovet for nettinvesteringer og tar ned kostnadene ved elektrifisering, sier seniorrådgiver Monica Berner i Enova. Foretaket har gitt 3 millioner kroner i støtte til prosjektet.

Løsningen vil være egnet for lading av en rekke typer kjøretøy bl.a. varebiler og lastebiler.

-Uproblematisk å kjøre over 400 km uten lading

Egil Nerhovde har vanligvis 35-40 passasjerer om bord på et kjøreoppdrag.

-Selv om kjørelengde avhenger av både terreng, temperatur og ikke minst sjåførens kjøremåte, er det helt uproblematisk å kjøre godt over 400 km før bussen må settes til lading igjen. Da har vi gjerne igjen 12-20% batterikapasitet. I tillegg er bussene gode å kjøre og så er de jo mye mer stillegående enn de tradisjonelle dieselbussene, smiler Nerhovde.

Emner

Kategorier


Enova arbeider for Norges omstilling til lavutslippssamfunnet. Omstillingen krever at vi kutter utslipp av klimagasser, bidrar til teknologiutvikling og innovasjon og skaper nye verdier. Derfor jobber Enova for at ny energi- og klimateknologi blir utviklet og tatt i bruk i markedet.

Enova SF er lokalisert i Trondheim og har cirka 80 medarbeidere. Selskapet eies av Klima- og miljødepartementet.

Pressekontakt

Eiliv Flakne

Eiliv Flakne

Pressekontakt Pressesjef +47 950 66 565
Monica Berner

Monica Berner

Seniorrådgiver +47 907 41 087

Livskraftig forandring

Enova arbeider for Norges omstilling til lavutslippssamfunnet. Omstillingen krever at vi kutter utslipp av klimagasser, bidrar til teknologiutvikling og innovasjon og skaper nye verdier. Derfor jobber Enova for at ny energi- og klimateknologi blir utviklet og tatt i bruk i markedet.

Enova SF er lokalisert i Trondheim og har 75 medarbeidere. Selskapet eies av Klima- og miljødepartementet, og finansieres via Klima- og energifondet og et lite kostnadspåslag på strømregningen.