Presserom

Til enova.no
Følg Enova SF

Lanserer ny støtteordning: 70 millioner til klimavennlige skip

Pressemelding   •   mai 26, 2016 10:35 CEST

Batterifergen Ampere er et eksempel på ny teknologi utviklet i Norge (Illustrasjonsbilde).

En ny støtteordning skal sette fart på utviklingen av miljøvennlig energiteknologi. 70 millioner kroner skal gå til klimavennlige skip.

– Gjennom denne ordningen vil vi bidra til at bedriftene får mer miljøvennlig teknologi ut på markedet, og at de skaper flere grønne arbeidsplasser, sier næringsminister Monica Mæland.

Forskningsrådet, Innovasjon Norge og Enova lanserer nå en ny ordning for utvikling av miljøvennlig teknologi, Pilot-E. Den første utlysningen er på 70 millioner kroner. Pengene i denne runden skal gå til aktører som ønsker å utvikle nye løsninger for utslippsfri maritim transport.

– Grønn skipsfart er fremtiden for sjøfartsnasjonen Norge. Det er bra for klimaet, og vil styrke næringens konkurransekraft, sier Mæland.

Ferjesambandene er viktige aktører for å innføre ny miljøvennlig teknologi. Rundt 70 ferjesamband med 100 ferjer skal lyses ut og settes i drift i løpet av de nærmeste årene. Mange av disse anbudene vil komme til å stille krav til reduserte klimagassutslipp. Det forventes derfor stor etterspørsel etter nullutslippsfartøy de nærmeste årene.

Banebrytende ideer

Målet med ordningen er at helt nye produkter og tjenester innen miljøvennlig energiteknologi skal bli utviklet og tatt i bruk.

– Her er vi ute etter de virkelig banebrytende ideene, ikke de som bare forbedrer eksisterende teknologi. Pilot-E blir et viktig verktøy for oss i omstillingen og arbeidet med bærekraftige løsninger, sier administrerende direktør Anita Krohn Traaseth i Innovasjon Norge.

Pilot-E er et finansieringstilbud til næringslivet. Gjennom ordningen vil aktørene følges tett opp fra idé til marked. De vil blant annet få en egen mentor med spisskompetanse som følger prosjektet.

– Vi jobber for å bli stadig mer brukervennlige. Næringslivet har etterspurt en tettere samordning av de ulike aktørene i virkemiddelapparatet. Her vil de møte oss med én stemme, sier administrerende direktør Arvid Hallén i Forskningsrådet.

Prøveordning

Første utlysning åpner høsten 2016. Forskningsrådet og Innovasjon Norge har i denne omgangen satt av til sammen 70 millioner kroner, som blir supplert med en fleksibel ramme fra Enova. Første runde er et prøveprosjekt for å teste ut hvor godt ordningen fungerer i praksis, og om det skal gjøres grep for å forbedre ordningen. Temaene for utlysningene kan variere fra år til år.

– På veien mot lavutslippssamfunnet trenger Norge nye løsninger som kan øke verdiskapingen, bedre forsyningssikkerheten og redusere miljøbelastningen. Da er vi avhengig av at flere gode ideer blir utviklet og at de tas raskt i bruk i markedet. Det skal Pilot-E bidra til, sier administrerende direktør Nils Kristian Nakstad i Enova.

Les mer om ordningen her.

Enova SF investerer årlig 2-4 milliarder kroner i energi- og klimatiltak i norsk næringsliv og offentlig sektor. Gjennom målrettede programtilbud og tett samarbeid med markedet skal Enova drive fram den nødvendige energiomleggingen og teknologiutviklingen som gir reduserte klimautslipp og økt forsyningssikkerhet.

Gjennom Enovatilskuddet og Enova Svarer gir Enova i tillegg økonomisk støtte og rådgivning til husholdningene. Fra 1.1. 2015 har Enova også ansvaret for å redusere klimautslipp i transportsektoren. Enova eies av olje- og energidepartementet, og finansieringen skjer via tildelte midler fra Energifondet og et lite kostnadspåslag på strømregningen. Enova SF er lokalisert i Trondheim og har 80 medarbeidere.

Kommentarer (0)

Legg til kommentar

Kommentar