Presserom

Til enova.no
Følg Enova SF

Positive assosiasjoner til fjernvarme i eiendomsbransjen

Nyhet   •   jan 30, 2013 15:28 CET

Gjennom studien "innovasjon i fjernvarme" ble det pekt på et behov for å etablere fjernvarme som en merkevare. Som en oppfølging av dette har TNS Gallup på oppdrag fra Enova gjennomført en kartlegging av fjernvarmens omdømme i eiendomsbransjen.

Undersøkelsen ble gjennomført med deltagelse av 211 beslutningstakere i eiendomsbransjen. Disse 211 eiendomsaktørene har representert en samlet bygningsmasse på 7,3 millioner kvadratmeter fordelt på 5018 bygg.

De viktigste resultatene fra undersøkelsen er:

• Ut fra eiendomsbransjens preferanser mht. varmeforsyning kan fjernvarme potensielt øke sin markedsandel fra 16% til 25% av oppvarmingsbehovet målt i kvadratmeter. 
• Den viktigste barrieren for at eiendomsaktørene skal velge fjernvarme er dens tilgjengelighet, fulgt av investeringskostnader ved fjernvarmetilknytning. 
• Eiendomsbransjen har svært positive assosiasjoner til fjernvarme, som scorer spesielt høyt på klimakomfort / inneklima og fremstår som et alternativ som leietakere er spesielt opptatt av akkurat nå. 
• Fjernvarme har imidlertid en svakere profil enn alternative varmeløsninger som varmepumpe på kriterier som miljøvennlighet, energieffektivitet og enkelhet i bruk.
• Private aktører er gjennomgående mer positive til fjernvarme enn offentlige.
• Eiendomsbransjen har generelt god kjennskap til energimerkeordningen, men lav kjennskap til oppvarmingsmerket.


Her kan du laste ned rapporten


Kommentarer (0)

Legg til kommentar

Kommentar

Ved å sende inn kommentaren aksepterer du at dine personopplysninger behandles i samsvar med Mynewsdesks Personvernerklæring.