Presserom

Til enova.no
Følg Enova SF

En Seir for klimaet

Nyhet   •   feb 17, 2017 08:26 CET

Slik blir fiskefartøyet MS Seir (Ill.: Skipsteknisk)

Fiskebåtrederiet Seir setter kursen for lavutslippssamfunnet med sin nye linebåt MS Seir. Enova bidrar med 3,4 millioner til klimaløsningene om bord.

– Det er havet vi henter inntektene våre fra, så det er klart vi er opptatt av å ta vare på det. Alt annet hadde vært kortsiktig. Derfor ønsker vi å redusere klimafotavtrykket vårt. Da var det kjekt for oss at Enova ville være med på å realisere prosjektet og gjøre båten enda bedre, sier Jostein Urkedal i fiskebåtrederiet Seir.

Gjør fiskeflåten grønnere

Enova bidrar med over 3,4 millioner kroner til prosjektet, som reduserer de årlige utslippene med mer enn 500 tonn CO2.

– For å kutte klimagassutslipp i fiskerinæringen, må rederiene ta i bruk ny teknologi og nye løsninger. Vi fisker nå etter gode klimaprosjekter i næringen, med både rådgiving og økonomisk støtte som agn. Prosjektet med Seir er et godt eksempel på hvordan Enova kan bidra til å gjøre den norske fiskeflåten grønnere, sier markedssjef Petter Hersleth i Enova.

MS Seir får en effektiv motor og strømgenerering som er bedre tilpasset båtens driftsprofil. I tillegg utstyres fiskebåten med en azimuth-thruster (dreibar sidepropell) som kan roteres 360 grader. Dette gjør båten lettere å manøvrere, og åpner for å bruke kun hjelpemotoren store deler av tiden. Begge deler sparer drivstoff og gir i tillegg et mer effektivt fiske.

– Å tilpasse motoren til driftsprofilen er generelt et viktig tiltak. Der har fiskeriene mye å hente. Azimuth-thrustere er ikke så mye brukt at vi kjenner fordelene med dem godt nok for fiskebåter. Derfor er vi glade for at Seir bidrar til å bygge kunnskap og erfaring i bransjen, sier Hersleth.

Tenker globalt, handler lokalt

Fiskebåtrederiet behøvde ikke gå langt utenfor hjemkommunen Haram på Sunnmøre for å sette prosjektet ut i livet. Ålesund-baserte Skipsteknisk AS har designet båten, og det er Vaagland båtbyggeri på Nordmøre som skal bygge den. 

Båten blir sjøsatt i 2018, og kommer til å operere langs norskekysten, i Barentshavet, rundt Færøyene, Island, Grønland og Newfoundland.

Kontaktperson hos Seir:
Jostein Hildre Urkedal, tlf. 952 27 371, 
jostein@seir.no

Kommentarer (0)

Legg til kommentar

Kommentar