80 nye elbussar – blir Bergen elbusshovudstaden i Norden?

Nyheter   •   feb 22, 2019 11:45 CET

– Dette er ei offensiv satsing på grønt skifte og miljøvenleg transport. Då vi handsama det nye bussanbodet, løfta vi miljøprofilen betydeleg, som eit naturleg framhald av fergeanboda. For dei styrande partia i Hordaland er dette svært viktig, seier fylkesordførar Anne Gine Hestetun etter at Enova gjev 36 millionar kroner til elektrifisering av bussar i Bergen.

​Ny byggstatistikk og nye graddagstall er ute

Nyheter   •   feb 15, 2019 12:28 CET

Enovas byggstatistikk fra 2017 er nå publisert. Statistikken gir byggeiere muligheten til å sammenligne energibruken i egne bygg med bygg eid av andre, og kan være et nyttig verktøy for alle som jobber med å planlegge, utvikle og drifte bygg. Graddagstallene for 2018 er også klare.

Elbussene inntar Drammen og Nedre Eiker

Nyheter   •   feb 11, 2019 09:00 CET

Med 29 millioner kroner i Enova-støtte kan Brakar skaffe 15 nye hurtigladestasjoner for bussene i Drammen og Nedre Eiker.

Slik skal Enova kutte utslipp i industrien

Pressemeldinger   •   jan 30, 2019 13:25 CET

Enova lanserer ny og spisset satsing på fornybar og effektiv energibruk i industrien. Utfasing av fossil energi, bedre utnyttelse av spillvarme og flere oppdrettsanlegg over på landstrøm er satsingsområdene i første runde.

​Enovaprisen til to energijegere

Pressemeldinger   •   jan 29, 2019 22:40 CET

Hans Even Helgerud ER historien om introduksjon av energiledelse i Norge. Mens Alf-Tore Haug gjort en forskjell i kraftforedlende industri. Onsdag kveld ble de begge tildelt Enovaprisen.

210 millioner til framtidens energisystem

Pressemeldinger   •   jan 29, 2019 12:14 CET

Enova deler ut 210,3 millioner kroner til åtte storskala demoprosjekter av framtidens energisystemer. Tildelingen skjedde under Enovakonferansen i Trondheim.

Klimapessimismen øker

Pressemeldinger   •   jan 29, 2019 10:32 CET

Kun en av fire nordmenn tror at vi klarer å nå klimamålene, viser en ny spørreundersøkelse gjennomført for Enova.

​Oppdatert presseinvitasjon: Enovakonferansen 2019

Pressemeldinger   •   jan 24, 2019 12:15 CET

29.–30. januar går Enovakonferansen av stabelen for 8. gang i Trondheim. Statsminister Erna Solberg har dessverre måttet melde avbud, men konferansen, som denne gangen bærer navnet «De nødvendige endringene», har en rekke andre spennende navn på menyen.

Enova har styrket energiledelsen i industri- og transportsektoren

Pressemeldinger   •   jan 09, 2019 13:00 CET

Enovastøtte til over 800 energiledelsesprosjekter har styrket markedet for energirådgivning, og temaet er satt tydelig på dagsorden. Nå mener Enova at markedet skal klare seg uten økonomisk støtte til energiledelse.

Satser på nullutslippsseilas Bergen-Kirkenes

Pressemeldinger   •   des 21, 2018 12:00 CET

Fire nye kystruteskip skal bli blant de mest miljøvennlige fartøyene langs kysten vår. Enova gir nesten 88 mill. NOK i støtte til de innovative skipene til Havila Kystruten.

Kontaktpersoner 21 kontaktpersoner

• Pressekontakt
  • Kommunikasjonsrådgiver
  • dapznisjelct.mohildkfozkrdkf.frmladuthwragzlenze@ejunokovalc.nheomp
  • +47 911 73 700

Om Enova SF

Livskraftig forandring

Enova arbeider for Norges omstilling til lavutslippssamfunnet. Omstillingen krever at vi kutter utslipp av klimagasser, ivaretar forsyningssikkerheten og skaper nye verdier. Derfor jobber Enova for å få de gode løsningene ut i markedet og bidra til nye energi- og klimateknologier.

Enova SF er lokalisert i Trondheim og har 75 medarbeidere. Selskapet eies av Klima- og miljødepartementet, og finansieres via Klima- og energifondet og et lite kostnadspåslag på strømregningen.

• Enova SF
  • Professor Brochs gt. 2